شرایط جدید اشتراک پلی استیشن و ایکس باکس
ایکس باکس، پلی استیشن و شرایط جدید اشتراک معمولی
شرایط جدید اشتراک پلی استیشن و ایکس باکس ، بیش از یک ماه از آغاز به کار PlayStation Plus Premium می گذرد که باعث شد صنعت بازی های ویدیویی به سمت بازی های ابری و اشتراک ها حرکت کند. طرح پخش انلاین بازی پلی استیشن به طور مستقیم با Xbox Game Pass رقابت می کند، سرویسی که این مفهوم را با به دست آوردن بیش از 25 میلیون مشترک در طول پنج سال گذشته، با استفاده از شبکه ابری عظیم مایکروسافت، اثبات کرد.
سونی و مایکروسافت به عنوان دو سازنده اصلی کنسول و صاحب امتیازهای بزرگ، زمینه را برای بقیه بازار بازی های ویدیویی آماده کردند و انتقال به اشتراک های پخش جریانی تفاوتی ندارد. در اینجا ما آنچه را که هرکدام ارائه می دهند را تجزیه و تحلیل خواهیم کرد و نگاهی به صنعت از منظر فضای ابری خواهیم داشت.
پلی استیشن پلاس دارای سه سطح است: Essential، Extra و Premium
Essential 10 دلار در ماه یا 60 دلار در سال هزینه دارد و اساساً پلی استیشن پلاسی است که شما به آن عادت کرده اید، هر ماه سه بازی برای دانلود، دسترسی به ویژگی های چند نفره آنلاین، فضای ذخیره سازی ابری و تخفیف ارائه می دهد. PS Plus Extra ماهانه 15 دلار یا سالیانه 100 دلار هزینه دارد و همه چیز در رده Essential به علاوه کتابخانه ای با حداکثر 400 بازی PS4 و PS5 قابل دانلود دارد.
PS Plus Premium ماهانه 18 دلار یا سالیانه 120 دلار هزینه دارد و تا 340 بازی از کنسول های قبلی پلی استیشن اضافه می کند. این همچنین سطحی است که قفل بازی های ابری را باز می کند، از بیش از 700 عنوان پشتیبانی می کند و امکان پخش یا دانلود بازی های دوره های قدیمی را اضافه می کند. این سطح در واقع جایگزین PlayStation Now، سرویس بازی ابری سونی است که اغلب در PS4 راه اندازی شده است. با PS Plus Premium، بازی ابری روی PS4، PS5 و PC در دسترس است، اما در دستگاه های تلفن همراه نیست.
PS Plus
بیشتر بخوانید: مقایسه نرمافزار حسابداری ابری با نرمافزارهای سنتی: کدام بهتر است؟
این یکی از تفاوتهای رویکرد سونی و مایکروسافت است، زیرا عناوین Xbox در دستگاههای تلفن همراه و همچنین کنسولها و رایانههای شخصی قابل پخش هستند. اما تمایز بزرگتر در نوع بازی هایی است که در هر شبکه موجود است. سونی قصد ندارد بازیهای انحصاری بزرگی مانند Forspoken یا God of War Ragnarök را در روز اول به Plus اضافه کند، به این معنی که مشترکین اگر میخواهند فوراً بازی کنند، باید این عناوین را جداگانه خریداری کنند. در بخش ایکسباکس، Game Pass Ultimate یک کتابخانه استریم با بیش از 300 عنوان ارائه میکند و شامل نسخههای بزرگ شخص اول مانند Halo Infinite در روز انتشار است. با توجه به اینکه ایکس باکس صاحب استودیوهای تاثیرگذار از جمله Bethesda و id Software است و در حال خرید اکتیویژن بلیزارد است، این بسیار مهم است. ایکسباکس که بازی Doom یا Elder Scrolls بعدی را در روز اول ارائه میکند، در مقایسه با ارائه Stray از سونی، جذابتر است، حتی اگر Stray دوستداشتنیترین بازی سال باشد.
ایکس باکس پر سر و صداترین طرفدار بازی های ابری در فضای کنسول بوده است، و با پشتیبانی از شبکه قوی مایکروسافت و سال ها آزمایش عمومی، Game Pass استانداردهایی را در مورد خدمات اشتراک تعیین کرده است. Game Pass دارای سطوح فقط برای رایانه شخصی و کنسول است که دسترسی به کتابخانه ای از بیش از 300 بازی قابل دانلود را با قیمت 10 دلار در ماه فراهم می کند، در حالی که Game Pass Ultimate بازی ابری را روی رایانه شخصی، موبایل و کنسول های Xbox با قیمت 15 دلار در ماه باز می کند. با فرض اینکه هزینه PS Plus Premium را از قبل پرداخت کنید، این قیمت سالانه Game Pass Ultimate را 60 دلار از Premium جلوتر میاندازد – که تقریباً همان چیزی است که برای مشترکین پلیاستیشن برای خرید یکی از آن بازیهای شخص اول سونی هزینه خواهد داشت.
ایکس باکس سری اس مایکروسافت
ایکسباکس بهطور پیوسته در حال ساختن پایههای صنعتی است که با سختافزار محدود نمیشود و به جای نسلهای کنسول، به بازیهای ابری متکی است، در حالی که به نظر میرسد سونی هنوز با ایده چرخههای سختافزاری و فروش بازیهای سنتیتر ازدواج کرده است. سونی علیرغم اینکه اولین بار با PlayStation Now در آنجا حضور داشت، وقتی صحبت از پخش استریم به میان میآید، در حال بازی کردن با مایکروسافت است، اما همچنان چیزهای زیادی برای ارائه در قالب بازیهای کلاسیک و انحصاریهای جدید دارد. Cloud play اینجا باقی مانده است و این امکان وجود دارد که سرویسهای دیگری مانند Steam و Epic Games Store در سالهای آینده از Xbox و PlayStation پیروی کنند. نینتندو از نظر آنلاین، ابری و هر چیزی شبیه به فناوری قرن بیست و یکم، عقب را مانده است، اما کاتالوگ بینظیری دارد و Switch Online تعدادی از بازیهای NES، SNES و N64 را باز میکند.
این بدین معنا نیست که هیچ کدام از خدمات بهتر از سایرین باشد. این در مورد تطبیق با نرمال جدید بازیهای ویدیویی است، که در آن پول شما برای یک دیسک 60 دلاری یا یک کد دانلود مجزا خرج نمیشود، بلکه در بین سرویسهای پخش هزینه میشود و خریدهای جداگانه دارند. وقتی صحبت از تلویزیون و فیلم به میان میآید، ما به این ایده عادت کردهایم، و فناوری استریم تقریباً به اندازهای قابل اعتماد است که آن را به استاندارد در بازی تبدیل کند.
تالیف:
فروشگاه اینترنتی آ.اس.پ (اقتباس از مقالهای از Engadget)
در صورت استفاده از این مقاله، نام و آدرس فروشگاه اینترنتی آ.اس.پ را به عنوان منبع ذکر کنید.