Jolla سخت افزار هوش مصنوعی متمرکز بر حریم خصوصی را معرفی کرد
![Jolla سخت افزار هوش مصنوعی متمرکز بر حریم خصوصی را معرفی کرد عنوان مقاله سخت افزار هوش مصنوعی (1)](https://aspshop.ir/wp-content/uploads/2024/05/عنوان-مقاله-سخت-افزار-هوش-مصنوعی-1.jpg)
Jolla اولین نسخه از دستیار هوش مصنوعی مبتنی بر سرور شخصی خود را در حال ساخت به پایان رسانده است. استارت آپ تازه متولد شده در حال ساخت یک سخت افزار هوش مصنوعی متمرکز بر حریم خصوصی است با نام مستعار Jolla Mind 2 که TechCrunch به طور انحصاری در MWC در ماه فوریه معرفی کرد. در یک رویداد پخش زنده در روز دوشنبه، پیشسفارش نیز آغاز شد و اولین واحدها قرار است اواخر امسال در اروپا ارسال شوند. پیش سفارش های جهانی در ژوئن آغاز میشود و برنامههایی برای ارسال اواخر امسال یا اوایل سال آینده وجود دارد.
در بیش از دو ماه از زمانی که اولین نمونه اولیه AI-in-a-box Jolla را با چاپ سه بعدی دیدیم، تبلیغات قابل توجهی در اطراف سایر سخت افزار های هوش مصنوعی متمرکز بر مصرف کننده مانند Humane’s Ai Pin و Rabbit R1 چرخیده است. اما علاقه اولیه در مواجهه با تجربیات ضعیف یا ناتمام کاربران کاهش یافته است و این احساس که ابزارهای نوپای هوش مصنوعی برای آزمایش سنگین هستند، و کارایی کمی دارند.
به گفته مدیرعامل و یکی از بنیانگذاران آنتی سارنیو، استارتاپ اروپایی پشت Jolla Mind 2 مشتاق است که سخت افزار هوش مصنوعی خود در این دام نیفتد. به همین دلیل است که آنها با “احتیاط” حرکت می کنند سعی می کنند از دام بیش از حد امیدبخش و کم ارائه جلوگیری کنند.
“من مطمئن هستم که این یکی از بزرگترین لحظات اختلال برای هوش مصنوعی است ادغام با نرم افزار ما. این یک اختلال عظیم است. اما اولین رویکردها اساساً عجله داشتند و این مشکل بود.» او به TechCrunch گفت. “شما باید نرم افزاری را معرفی کنید که واقعا کار می کند.”
Saarnio میگوید که تیم در حال برنامهریزی برای ارسال چند صد دستگاه اولیه (حداکثر 500 دستگاه) از این دستگاه برای استفادهکنندگان اولیه در اروپا در پاییز امسال است. احتمالاً از جامعه مشتاقانی که در محصولات قبلی مانند سیستمعامل موبایل Sailfish خود ایجاد کرده بود، بهره میبرد.
قیمت Jolla Mind 2 699 یورو (با احتساب مالیات بر ارزش افزوده) خواهد بود. بنابراین سخت افزار آن به طور قابل توجهی گرانتر از آنچه تیم در ابتدا برنامه ریزی کرده بود، است. اما رم داخلی (16 گیگابایت) و فضای ذخیره سازی (1 ترابایت) بیشتر از آنچه که در ابتدا برای آن در نظر گرفته شده بود، وجود دارد. کمتر خوب: کاربران باید برای اشتراک ماهانه از 9.99 یورو هزینه کنند. بنابراین این یک دستگاه هوش مصنوعی دیگر است که ارزان نخواهد بود.
عوامل هوش مصنوعی در یک جعبه زندگی می کنند
Jolla Mind 2 مجموعهای از عوامل هوش مصنوعی را در خود جای داده است که برای موارد مختلف استفاده متمرکز بر بهرهوری تنظیم شدهاند. آنها برای ادغام با خدمات شخص ثالث مرتبط (از طریق APIها) طراحی شده اند تا بتوانند عملکردهای مختلفی را برای شما اجرا کنند. مانند یک عامل ایمیل که می تواند صندوق ورودی شما را تریاژ کند و پیام بنویسد و ارسال کند. یا یک نماینده مخاطبین که جولا به طور خلاصه در MWC نمایش داد و می تواند مخزن اطلاعاتی در مورد افرادی باشد که با آنها تعامل دارید تا شما را در بالای شبکه حرفه ای خود نگه دارد.
در یک تماس ویدیویی با TechCrunch قبل از راهاندازی رسمی روز دوشنبه، Saarnio آخرین نسخه Jolla Mind 2 را به نمایش گذاشت. چند ویژگی که قبلاً ندیده بودیم، از جمله نماینده ایمیل فوقالذکر. یک ویژگی پیش نمایش و خلاصه سازی سند؛ قابلیت امضای الکترونیکی برای اسناد؛ و چیز جدیدی است که آن را “پایه های دانش” می نامد (بیشتر در زیر).
ویژگیهای متمرکز بر بهرهوری که شاهد نمایش آن بودیم، کار میکردند، اگرچه برخی مشکلات تأخیر قابل توجه وجود داشت. Saarnio معذرت خواه گفت که دمو gremlins در اوایل روز شروع شده است و باعث بروز مشکلات عملکرد لحظه آخری شده است.
جابجایی بین عامل ها نیز به صورت دستی در نسخه ی نمایشی رابط چت بات انجام می شد، اما او گفت که این کار از طریق درک معنایی هوش مصنوعی از پرسش های کاربر برای محصول نهایی خودکار می شود.
عوامل برنامه ریزی شده هوش مصنوعی عبارتند از: یک عامل تقویم. عامل ذخیره سازی؛ مدیریت کارها؛ عامل پیام (برای ادغام با برنامه های پیام رسان شخص ثالث)؛ و یک “نماینده مربی”، که آنها قصد دارند از برنامه ها و دستگاه های ردیابی فعالیت سلامت شخص ثالث استفاده کنند تا به کاربر اجازه دهند داده های سلامت کمی خود را در دستگاه جستجو کند.
وعده پردازش خصوصی و روی دستگاه نقطه اصلی فروش محصول است. جولا اصرار دارد که پرسشهای کاربر و دادهها به صورت ایمن روی سختافزاری که در اختیار دارند، باقی میمانند. به جای اینکه برای مثال اگر از ChatGPT OpenAI استفاده می کنید اطلاعات شخصی شما برای داده کاوی تجاری و فرصت سود دیگران در فضای ابری مکیده شود.
حریم خصوصی عالی به نظر می رسد، اما واضح است که تاخیر باید به حداقل کاهش یابد. با توجه به بهرهوری و راحتی که Jolla در کنار تمرکز استراتژیک اصلی آن بر روی فایروال کردن دادههای شخصی شما، به دنبال آن است، این اهمیت دوچندان است.
نکته اصلی این است که مدل هوش مصنوعی با پارامتر 3BN داخلی دستگاه (که Saarnio از آن به عنوان “مدل زبان کوچک” یاد می کند) می تواند به انواع منابع داده شخص ثالث متصل شود. این باعث میشود اطلاعات کاربر برای پردازش بیشتر و قابلیت توسعهپذیری در دسترس باشد، بدون اینکه نگران امنیت یا یکپارچگی اطلاعات خود با بهرهگیری از قدرت هوش مصنوعی باشند.
برای پرسشهایی که ممکن است مدل هوش مصنوعی محلی Jolla Mind 2 کافی نباشد، این سیستم به کاربران این امکان را میدهد که درخواستهای «off world» به مدلهای زبان بزرگ شخص ثالث (LLM) ارسال کنند. در حالی که آنها را آگاه میکند که این کار را انجام دهند. به این معنی است که آنها داده های خود را به خارج از فضای امن و خصوصی ارسال می کنند. Jolla در حال بازی با نوعی کدگذاری رنگی برای پیامها است تا سطح حریم خصوصی دادهها را نشان دهد (مثلاً آبی برای ایمنی کامل در دستگاه، قرمز برای اینکه دادههای شما در معرض یک هوش مصنوعی تجاری قرار میگیرند، بنابراین همه شرطبندیهای حریم خصوصی غیرفعال هستند).
Saarnio تایید کرد که عملکرد آن در ذهن تیم خواهد بود زیرا آنها روی ظرافت محصول کار می کنند. او گفت: «این اساساً یک قانون قدیمی است که اگر میخواهید پیشرفت کنید، باید پنج برابر بهتر از راهحلهای موجود باشد».
امنیت نیز قطعاً باید در اولویت باشد. سخت افزار کارهایی مانند راه اندازی یک اتصال VPN خصوصی را انجام می دهد تا دستگاه تلفن همراه یا رایانه کاربر بتواند به طور ایمن با دستگاه ارتباط برقرار کند. Saarnio اضافه کرد که در صورت خرابی یا از بین رفتن سخت افزار، یک نسخه پشتیبان مبتنی بر ابر رمزگذاری شده از اطلاعات کاربر وجود خواهد داشت که روی جعبه ذخیره می شود.
اینکه آنها کدام معماری رمزگذاری دانش صفر را برای اطمینان از عدم امکان دسترسی خارجی به داده ها انتخاب می کنند، برای کاربران آگاه به حفظ حریم خصوصی توجه مهمی خواهد بود. این جزئیات هنوز در حال کشف شدن است.
سخت افزار هوش مصنوعی با هدف؟
یکی از انتقادات بزرگی که به دستگاههای اولیه هوش مصنوعی مانند Ai Pin Humane و Rabbit R1 وارد شده است، به شکل یک سوال ناخوشایند است: آیا این نمیتواند فقط یک برنامه باشد؟ با توجه به اینکه، می دانید، همه در حال حاضر در حال بسته بندی یک گوشی هوشمند هستند.
بیشتر بخوانید:
ChatGPT در مقابل Gemini: کدام بهتر است؟
این یک خط حمله نیست که به وضوح برای Jolla Mind 2 اعمال شود. برای یک چیز، جعبه محفظه سخت افزار هوش مصنوعی در نظر گرفته شده است که ثابت باشد، نه متحرک. در جایی امن در خانه یا محل کار نگهداری شود. بنابراین در بیشتر مواقع دو تکه سخت افزار را با خود حمل نخواهید کرد. در واقع، تلفن همراه (یا رایانه رومیزی) شما ابزار معمولی برای تعامل با Jolla Mind 2 است از طریق یک رابط مکالمه به سبک چت بات.
بحث بزرگ دیگری که Saarnio برای توجیه Jolla Mind 2 به عنوان یک دستگاه مطرح میکند این است که تلاش برای اجرای یک رویکرد به سبک سرور شخصی برای پردازش هوش مصنوعی در فضای ابری سخت یا واقعاً گرانقیمت است.
“من فکر می کنم اگر مجبور باشید LLM محلی را برای هر کاربر جداگانه اجرا کنید، مقیاس کردن زیرساخت های ابری بسیار دشوار خواهد بود. باید یک سرویس ابری همیشه در حال اجرا باشد. زیرا شروع مجدد آن ممکن است پنج دقیقه طول بکشد، بنابراین نمیتوانید واقعاً از آن به این شکل استفاده کنید.» او استدلال کرد. شما می توانید نوعی راه حل داشته باشید که برای مثال روی دسکتاپ خود دانلود کنید، اما سپس می توانید از آن با گوشی هوشمند خود استفاده کنید. همچنین، اگر می خواهید یک محیط چند دستگاهی داشته باشید، فکر می کنم این نوع سرور شخصی تنها راه حل است.
پایگاه دانش فوقالذکر نوع دیگری از ویژگی عامل هوش مصنوعی است که به کاربر این امکان را میدهد تا به دستگاه دستور دهد تا برای گسترش بیشتر ابزار، به مخازن اطلاعاتی متصل شود.
Saarnio نمونه ای از یک انبار اطلاعاتی مدیریت شده در مورد جنگل زدایی در آفریقا را نمایش داد. هنگامی که یک پایگاه دانش در دستگاه وارد شد، کاربر در آنجا میتواند پرس و جو کند توانایی مدل را برای پشتیبانی از آنها در درک بیشتر درباره یک موضوع مشخص گسترش میدهد.
او توضیح داد: «کاربر [میتواند بگوید] «هی، من میخواهم درباره جنگلزدایی آفریقا بیاموزم». «سپس عامل هوش مصنوعی میگوید ما یک ارائهدهنده در اینجا داریم [که] یک پایگاه دانش خارجی در این مورد ایجاد کرده است. آیا می خواهید به آن وصل شوید؟ و سپس می توانید با این پایگاه دانش چت را شروع کنید. همچنین می توانید از آن بخواهید که خلاصه یا سند/گزارش در مورد آن یا مواردی از این دست تهیه کند.
او افزود : “این یکی از چیزهای بزرگی است که ما به آن فکر می کنیم اینکه باید اطلاعات درجه بندی شده در اینترنت داشته باشیم.” بنابراین میتوانید از یک رهبر فکری یا استادی از حوزهای مانند علم آب و هوا بخواهید که یک پایگاه دانش ایجاد کند و همه مقالات تحقیقاتی مرتبط را بارگذاری کند. سپس کاربر میتواند نوعی اعتماد داشته باشد که کسی این اطلاعات را درجهبندی کرده است.
اگر جولا بتواند این پرواز را بسازد، می تواند بسیار هوشمندانه باشد. LLM ها نه تنها اطلاعات را جعل می کنند، بلکه مزخرفات ساختگی را طوری ارائه می کنند که گویی حقیقت مطلق است. بنابراین، چگونه کاربران وب که در یک چشم انداز محتوای اینترنتی تولید شده توسط هوش مصنوعی در حال گشت و گذار هستند، می توانند مطمئن شوند که آنچه در معرض آن قرار می گیرند، اطلاعات درستی است؟
پاسخ استارت آپ به این بحران دانش با مقیاس سریع این است که به کاربران اجازه دهد مدل هوش مصنوعی خود را به منبع یا منابع حقیقت ترجیحی خود نشان دهند. این یک راه حل خوشایند انسان محور برای مشکل حقیقت هوش مصنوعی بزرگ است. مدلهای کوچک هوش مصنوعی بهعلاوه منابع دادهای که هوشمندانه انتخاب شدهاند نیز میتوانند نوع سازگار با محیط زیست تری از ابزار GenAI را نسبت به هوش مصنوعی بزرگ با رویکرد تخلیه انرژی، محاسبات و دادههای سنگین ارائه دهند.
البته، Jolla برای کارکرد این ویژگی به پایگاه های دانش مفیدی نیاز دارد. این پیش بینی می کند که این موارد توسط کاربران و جامعه وسیع تری که امیدوار است از این رویکرد حمایت کنند و رتبهبندی شدهاند. Saarnio فکر می کند که این یک سوال بزرگ نیست. او پیشنهاد می کند که کارشناسان حوزه به راحتی می توانند مخازن تحقیقاتی مفید را جمع آوری و به اشتراک بگذارند.
Jolla Mind 2 موضوع دیگری را نیز مورد توجه قرار می دهد: اینکه چقدر تجربه کاربران فناوری از نرم افزار معمولاً بسیار خارج از کنترل آنها است. رابط های کاربر معمولاً طوری طراحی میشوند که عمداً حواسپرتی یا حتی دستکاری آشکار باشند. بنابراین یکی دیگر از نکات فروش این محصول در مورد کمک به مردم برای بازیابی نمایندگی خود از تمام الگوهای تاریک، لجن، اعلان ها و غیره و غیره است. هر چیزی که واقعاً شما را در مورد همه برنامه هایی که باید استفاده کنید آزار می دهد. می توانید از هوش مصنوعی بخواهید که از طرف شما نویز را کاهش دهد.
Saarnio می گوید که مدل هوش مصنوعی می تواند محتوای شخص ثالث را فیلتر کند. برای مثال، یک کاربر میتواند بخواهد که فقط پستهای مرتبط با هوش مصنوعی از فید X خود نشان داده شود و مجبور نباشد در معرض چیز دیگری قرار گیرد. این مبلغ به یک ابرقدرت بر حسب تقاضا میرسد تا آنچه را که هستید و نمیخورید به صورت دیجیتالی شکل دهد.
Saarnio بهتر از بسیاری می داند که با توجه به سابقه طولانی Jolla به عنوان یک سازنده تلفن هوشمند جایگزین، متقاعد کردن مردم برای خرید دستگاه های جدید چقدر دشوار است. پس جای تعجب نیست که این تیم همچنین در حال طراحی یک بازی مجوز B2B است.
او میگوید این استارتآپ بزرگترین پتانسیل را برای افزایش میزان جذب سخت افزار هوش مصنوعی خود میبیند. با بیان اینکه میتوانند راهی برای فروش «صدها هزار» یا حتی میلیونها دستگاه از طریق شرکا داشته باشند. او اذعان می کند که فروش انجمن جولا حداکثر از چند ده هزار نفر فراتر نمی رود، که با مقیاس محدود طرفداران اختصاصی و مشتاق آنها مطابقت دارد.
مؤلفه هوش مصنوعی محصول تحت یک نهاد تجاری به نام Venho AI در حال توسعه است. این شرکت علاوه بر مسئولیت مغز نرمافزاری که Jolla Mind 2 را تامین میکند، بهعنوان تامینکننده مجوز برای کسبوکارهای دیگری که میخواهند نسخههای برند خود را از مفهوم دستیار شخصی سرور کام هوش مصنوعی ارائه دهند، عمل خواهد کرد.
Saarnio پیشنهاد میکند که شرکتهای مخابراتی میتوانند یکی از مشتریان هدف بالقوه برای صدور مجوز مدل هوش مصنوعی باشند. با توجه به اینکه این اپراتورهای زیرساخت بار دیگر به نظر میرسد که غولهای دیجیتالی را از دست میدهند. زیرا غولهای فناوری به سمت پخت هوش مصنوعی مولد در پلتفرم های خود میروند. اما، اول از همه. Jolla/Venho باید یک محصول محکم هوش مصنوعی ارسال کند. او افزود: “ما باید ابتدا نرم افزار را به بلوغ برسانیم، و آن را با جامعه آزمایش و بسازیم و سپس، پس از تابستان، بحث را با شرکای توزیع آغاز خواهیم کرد.”
تالیف:
فروشگاه اینترنتی آ.اس.پ (اقتباس از مقالهای از Techcrunch)
در صورت استفاده از این مقاله، نام و آدرس فروشگاه اینترنتی آ.اس.پ را به عنوان منبع ذکر کنید.