آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چت ربات های هوش مصنوعی چگونه تصمیم می گیرند؟ این سوال در یک کلاس درس در پردیس Cornell Tech مطرح شد و باعث شد که یک مطالعه جدید از کالج تجارت جانسون کرنل SC انجام شود که به بررسی تفاوت‌های بین فرآیندهای تصمیم گیری ربات های چت هوش مصنوعی و انسان می‌پردازد.

در مقاله کاری، “آیا چت ربات های هوش مصنوعی نمای بیرونی ارائه می دهند؟” استفان شو، استاد عمل در دانشکده اقتصاد و مدیریت چارلز اچ دایسون، بخشی از کالج SC جانسون، و همکارانش ویژگی‌های تصمیم‌گیری چت‌بات‌های هوش مصنوعی را بررسی می‌کنند.

این تحقیق در مجله SSRN Electronic منتشر شده است.

شو گفت: «در کمال تعجب، مطالعه ما نشان داد که چت ربات‌های هوش مصنوعی، علی‌رغم قدرت محاسباتی‌شان، الگوهای تصمیم‌گیری را نشان می‌دهند که نه صرفاً انسانی هستند و نه کاملاً عقلانی. آن‌ها دارای چیزی هستند که ما آن را «دیدگاه درونی» مشابه انسان می‌دانیم، که با سوگیری‌های شناختی مانند پیوند، اعتماد بیش از حد، و سوگیری‌های تأیید مشخص می‌شود.»

پیوند سوگیری درونی یک خطای رایج در استدلال است که در آن افراد فرض می کنند که شرایط خاص محتمل تر از یک حالت کلی است. سوگیری تأیید به این معنی است که افراد اطلاعاتی را ترجیح می دهند که از آنچه قبلاً معتقد بودند پشتیبانی می کند.

تصمیم گیری ربات های چت هوش مصنوعی همچنین آنچه را که شو «نمای بیرونی» می‌نامد، ارائه می‌کنند که مکمل تصمیم‌گیری انسان در جنبه‌های خاصی است. آنها در در نظر گرفتن نرخ های پایه برتر هستند، کمتر مستعد سوگیری های ناشی از یادآوری محدود حافظه هستند، و عدم حساسیت به سوگیری های در دسترس بودن و اثر وقف را نشان می دهند. به عنوان مثال، در حالی که انسان‌ها تمایل دارند سوگیری اثر وقف را نشان دهند، جایی که وقتی اقلامی را در اختیار دارند ارزش بیشتری قائل هستند (در مقایسه با زمانی که آن‌ها را ندارند)، به نظر نمی‌رسد ربات‌های چت هوش مصنوعی این تعصب را نشان دهند.

رمز و راز تصمیم گیری ربات های چت هوش مصنوعی بیشتر بخوانید: کارت گرافیک دوگانه اینتل Arc B580؛ قدرتی نو در راه است؟

این مطالعه شامل پلتفرم‌های مختلف هوش مصنوعی، از جمله ChatGPT، Google Bard، Bing Chat AI، ChatGLM Pro و Ernie Bot بود. محققان فرآیندهای تصمیم گیری خود را بر اساس 17 اصل برگرفته از اقتصاد رفتاری ارزیابی کردند و ارتباط بین انسان و هوش مصنوعی را روشن کردند.

یکی از جالب‌ترین یافته‌ها این بود که تصمیم گیری ربات های چت هوش مصنوعی به اندازه‌ای که محققان انتظار داشتند، رفتار انسان را منعکس نمی‌کند. علیرغم اینکه چت ربات‌های هوش مصنوعی بر روی مجموعه داده‌های گسترده آموزش دیده‌اند، تمایلات تصمیم‌گیری را نشان می‌دهند که گاهی با منطق سنتی انسانی یا منطقی مخالفت می‌کنند. برای مثال، در حالی که انسان‌ها معمولاً هنگام مواجهه با ضرر به دنبال ریسک هستند (مثلاً برای به حداقل رساندن ضرر، سرمایه گذاری پر ریسک می‌کنند)، تصمیم گیری ربات های چت هوش مصنوعی، ممکن است بیشتر به دنبال اطمینان در مواجهه با ضرر باشند (مثلاً ضرر را به جای تلاش کردن بپذیرند).

برای حرفه ای های تجاری که از چت ربات های هوش مصنوعی استفاده می کنند، آگاهی از این پویایی های تصمیم گیری بسیار مهم است. در حالی که هوش مصنوعی می تواند بینش ها و کمک های ارزشمندی را ارائه دهد، حفظ سطحی از شک و تردید ضروری است. تشخیص موقعیت‌هایی که هوش مصنوعی یک «نمای درونی» ارائه می‌کند می‌تواند به کاهش خطرات ناشی از اعتماد بیش از حد و سوگیری‌های تأیید کمک کند. برعکس، پذیرش قابلیت‌های «نمای بیرونی» هوش مصنوعی می‌تواند تصمیم‌گیری را با به کارگیری نقاط قوت آن در در نظر گرفتن نرخ‌های پایه و کاهش تعصب‌های ناشی از محدودیت‌های انسانی افزایش دهد.

همانطور که تصمیم گیری ربات های چت هوش مصنوعی همچنان در جنبه های مختلف جامعه نفوذ می کند، درک پویایی تصمیم گیری آن به طور فزاینده ای حیاتی می شود. تحقیقات شو توانایی‌ها، محدودیت‌ها و پتانسیل هوش مصنوعی را برای تکمیل فرآیندهای تصمیم‌گیری انسانی روشن می‌کند.

مدیران تجاری که به هوش مصنوعی تکیه می کنند یا از استفاده از آن حمایت می کنند، ممکن است این تحقیق را مورد توجه قرار دهند. رسانه‌هایی که بر موضوعات فناوری و علوم رفتاری تمرکز می‌کنند، مانند Harvard Business Review (HBR)، نیز احتمالاً علاقه زیادی به یافته‌ها خواهند داشت.


تالیف:
فروشگاه اینترنتی آ.اس.پ (اقتباس از مقاله‌ای از Techxplore)
در صورت استفاده از این مقاله، نام و آدرس فروشگاه اینترنتی آ.اس.پ را به عنوان منبع ذکر کنید.