علت شهرت فرش تبریز
در مورد قالی های تبریز چه میدانید؟
قالی تبریز نوعی قالی در رده کلی فرشهای ایرانی است. شهر تبریز، مرکز استان آذربایجان شرقی در شمال غربی ایران، یکی از قدیمی ترین مراکز قالی بافی است و تنوع زیادی در انواع قالی ایجاد می کند. در این مقاله از سایت آ.اس.پ قصد داریم تا علت شهرت فرش تبریز برای شما تشریح کنیم.
محدوده از کیفیت بازار 24 رج (تعداد گره در 7 سانتی متر از عرض فرش) شروع می شود و تا 110 رج فوق العاده خوب ادامه می یابد. راج واحد چگالی گره است. سفتی فرش را نشان می دهد که بر اساس تعداد رشته های استفاده شده برای پایه فرش است.
مواد ریسمانی معمولاً از پنبه یا ابریشم ساخته می شوند که برای فرش های بسیار ظریف استفاده می شود.
تبریز دارای یکی از متنوعترین طرحها از مدالیون، هراتی و ماهی گرفته تا قالیچههای فیگولار، تصویری و حتی سهبعدی است. تولیدکنندگان عمده تبریز امروز عبارتند از: علواف تبریزی، گالیبافی نساجی تبریز و برادران میری.
تبریز مرکز قالیسازی بزرگ و جهانی در ایران و جهان بوده است. نقش مهمی در توسعه سنت های غنی هنرهای تزئینی و کاربردی داشت.
هنر فرش تبریز در قرن 12 تا 16 در اوج خود بود.
حدود 200 شاهکار مکتب تبریز در دوره کلاسیک یا «طلایی» قرن چهاردهم با ادغام هارمونیک هنرهای نقاشی مینیاتور و بافندگی، با سطح بالایی از صنعتگری که توسط هنرمندان و قالی بافان به نمایش گذاشته شده است، مشخص می شود.
مکتب تبریز را می توان به دو زیر گروه تبریز و اردبیل تقسیم کرد.
انواع فرش از جمله پرز و تخت بافته با ترکیب ساده و پیچیده ساخته می شد. هنر فرش از نسلی به نسل دیگر منتقل شد و ارزشمندترین میراث به شمار می رفت. موضوعات سنتی فرش تبریز، نقوش زینتی با رنگهای زمینه غالب زیر است: کرم، قرمز یا آبی سرمهای. متداول ترین آنها برای این مکتب، قالی هایی است که با نام رایج «لچک ترنج» دسته بندی شده اند.
در وسط میدان مرکزی و در گوشه های فرش (لچک) (به فارسی: مثلث لچک) تورنج (به فارسی ترنج Citron) وجود دارد. ترنج در مرکز فرش نماد ماه است و نقشی که با پاستیل هایی با برگ های دندانه دار در لبه های آن شکل می گیرد، نمادی از فلس های ماهی است که نیمه شب برای تحسین انعکاس ماه به سطح آب می آیند. پیدایش این ترکیب به قرن 9 تا 10 باز می گردد.
غالباً موضوعات فرش تبریز از آثار شاعران بزرگ مشرق زمین استخراج می شود. فرشها اغلب صحنههای شاهینبازی یا تصاویر یک شیر وحشی را به تصویر میکشند. همچنین تابلو فرش تبریز با تصاویری از قطعات کاخ ها و مساجد، صحنه های نبرد نیز شناخته شده است. غالباً در ایجاد این یا آن نقش زینتی، قالیبافان از روی جلد کتابهای باستانی نقاشی شده با دست الهام می گرفتند
هریس
نام این قالیها با روستای هریس یا هرز در شمال شرق تبریز مرتبط است. تزیین سبک فرش های «هریس» نسبتاً غیرمعمول است. ترکیب بندی و اشکال رایج جزییات بر اساس ترکیب «لچک ترنج» ایجاد شده است که از نقوش منحنی، خطی شاخ و برگ شکل گرفته است. اما با گذشت زمان نقوش این ترکیب نقطه چین شد و نقش فرش مستقلی ایجاد کرد.
معمولاً فرش از حفظ و بدون طرح بافته می شد. جای تعجب نیست زیرا از آغاز قرن شانزدهم تا به امروز صنعتگران هریس به طور سنتی فقط این نوع فرش را میسازند و طرح و نقش آن را کاملاً میشناسند. ساکنان هریس همچنین به تولید قالیچه های تخت بافت، پالس و گلیم شهرت دارند.
بیشتر بخوانید: ویژگی های جدید Google Chrome شامل افزایش امنیت و سرعت
دورد فاسیل
دورد فاسیل (به آذربایجانی “چهار فصل“) در آذربایجان و سایر نقاط ایران شهرت دارد. فرشهای این نوع ترکیبی از عناصر باستانی هنر تزئینی، نمادگرایی سنتی که قدمت آن به مفاهیم معنوی اوایل دوران کشاورزی و صحنههای مذهبی بازمیگردد.
هر یک از چهار قسمت میدان فرش از نظر ترکیب مستقل هستند. صحنه هایی از هر فصل را به تصویر می کشد و تصاویری از شیوه زندگی دهقانان را نشان می دهد. تصاویر پاییز: برداشت، خاک ورزی و کاشت.
تصاویر زمستانی: دهقانان برفها را از پشت بامها جارو میکنند، الاغهای باردار را تازیانه میبرند، در پیشزمینه کارگری با بیل مشغول ارائه خدمات است و پسزمینه، شاهکار معماری آذربایجانی قرن پانزدهم ، «مسجد کبود» در تبریز را به تصویر میکشد.
چشم انداز بهاری در رنگ های زنده بافته شده است: درختان شکوفه، چوپانی با گله گوسفند، دختری که به صدای نی نی او گوش می دهد و پیرمردی با پیپ تنباکو که با دهقانی صحبت می کند.
تصویر تابستان: درو کردن، زنان و کودکان قفسهها را میبندند و از مزرعه خارج میکنند. پسزمینه یک شتر را نشان میدهد. با وجود استقلال هر یک از صحنه ها، از نظر ترکیب بندی و سبک یکپارچه هستند.
توهم فضا از طریق بازتولید سه صفحه ای از نقوش موضوع به دست می آید. رنگ های غالب رنگ های طلایی و قرمز هستند که به اطمینان از یک ریتم مشترک کمک می کند.
یکی دیگر از سوژه های سنتی، تصویر عمر خیام با یار است. ترکیب فرش به واسطه زبان خاص نقاشی مینیاتور روح و جوهره شعر خیام را منتقل می کند و آن را با نیرویی واقع گرایانه انجام می دهد. قالی دارای بند و رباعی است. ابیات و بخش هایی از اشعار فردوسی، سعدی، حافظ، شیخ عطار، با چند قصار و ضرب المثل حکیمانه درباره عشق است.
تالیف:
فروشگاه اینترنتی آ.اس.پ (اقتباس از مقالهای از En.wikirug.org)
در صورت استفاده از این مقاله، نام و آدرس فروشگاه اینترنتی آ.اس.پ را به عنوان منبع ذکر کنید.