چشم انداز رویاهای واقعیت مجازی متا پیچیده تر می شود

پیچیده تر شدن رویاهای واقعیت مجازی ، برای صنعتی که دیگر به ندرت اخبار مهمی دارد، این هفته خبر بسیار بزرگی برای واقعیت مجازی بود. جای تعجب نیست که تمام داده های مهم مربوط به تنها خیریه صنعت این روزها، متا است که توانسته هزینه ورود به اکوسیستم واقعیت مجازی خود را بالا ببرد، خود را در نبرد جدیدی با دولت آمریکا بر سر واقعیت مجازی بیابد و اعلام کند که در این سه ماهه، مجدداً پول بسیار زیادی را در تلاش های آزمایشگاه واقعیت مجازی خود سوزاند.

عجیب ترین خبر قطعا حرکت به ظاهر بی سابقه متا برای افزایش قیمت 100 دلاری Quest 2 بود. این نیز یک هدست است یک ساله که متا ظاهراً آن را با ضرر به فروش رسانده است تا مشتریان بیشتری را به بازار جذب کند. این افزایش شدید قیمت ورودی را از 299 دلار به 399 دلار می‌برد و نشان می‌دهد که تمایل شرکت به یارانه دادن به هدست‌ها برای فروش محدودیت‌هایی دارد.

این افزایش قیمت با سطوح تورم بی سابقه و بازار سهام متخاصم همراه است که به طور ویژه به قیمت سهام متا ضربه بزرگی وارد کرده است. سهام این شرکت در حال حاضر پایین تر از 5 سال پیش معامله می شود و با کاهش رشد درآمد شرکت، مخارج در Reality Labs به یک نگرانی بیشتر برای سرمایه گذاران تبدیل شده است.

VR و متاورس تلاش‌های بسیار پرهزینه‌ای برای متا دارند. این شرکت روز چهارشنبه اعلام کرد که تنها در سه ماهه دوم 2.8 میلیارد دلار روی آزمایشگاه های واقعیت هزینه کرده است، رقمی که نشان می دهد رویاهای متواتر شرکت چیزی فراتر از یک بازاریابی ساده است و همچنان یک شرط مالی قابل توجه با پیشرفت اندک در کوتاه مدت در عرصه ای است که تعداد زیادی از آنها وجود دارد. به نظر می‌رسد غول‌های بزرگ فناوری در سال‌های اخیر هزینه‌های تحقیق و توسعه خود را کاهش داده‌اند.

آنچه ارزش یادآوری دارد این است که چرا متا در ابتدا استراتژی فروش هدست را به قیمت تمام شده دنبال کرد. این برنامه اولیه شرکت نبود، هدست ریفت و کنترل‌کننده‌های آن در زمان عرضه تقریباً 800 دلار فروخته می‌شد و تنها پس از سال‌ها کاهش قیمت بود که شرکت توانست فروش دستگاه را افزایش دهد. البته این سخت‌افزاری بود که نیاز به رایانه‌های شخصی بازی داشت و با رقبای نزدیک در قیمت‌های مشابه همراه بود.

5 سال به جلو بروید و ممکن است هنوز تعداد انگشت شماری هدست وجود داشته باشد، اما به نظر می رسد سنگ بنای رشد تعداد هدست اخیراً منحصراً به Quest 2 است که کم هزینه ترین نقطه ورود در بازار است. افزایش قیمت محصولات سخت افزاری فناوری در میانه چرخه عمر آن مطمئناً حاکی از یک اشتباه محاسباتی اساسی است و احتمال تکرار آن از سوی شرکت کمتر است.

placeholder 150x150 - پیچیده تر شدن رویاهای واقعیت مجازی بیشتر بخوانید: 6 تا از بهترین تبلت های سفر در سال 2024

متا قیمت هدست های واقعیت مجازی Quest 2 را 100 دلار افزایش می دهد.

از آنجایی که این شرکت در آستانه عرضه هدست «پروژه کامبریا» است که بلومبرگ گزارش داده است که Quest Pro نامیده می شود و شایعات به قیمت 1500 دلاری می گویند، به نظر می رسد صنعت VR مجبور به رقابت بر اساس شایستگی های نسبی خواهد شد. از اکوسیستم آن و توجیه چیزی نزدیک به هزینه واقعی سخت افزار آن برای مصرف کنندگان. این یک تغییر ناگهانی و بزرگ برای متا خواهد بود و من این سوال را دارم که در سال 2022، حتی هدستی با تمرکز “حرفه ای”، مخاطبان کاربران برای یک هدست 1500 دلاری چقدر بزرگ هستند.

تلاش های متا به طور کامل به تنهایی انجام نمی شود. سونی این هفته جزئیات جدیدی را در مورد نسل دوم هدست خود اعلام کرد و اپل سرمایه گذاری زیادی روی عرضه هدست واقعیت ترکیبی با تاخیر طولانی مدت انجام داده است، دستگاهی که ممکن است در نهایت قیمت آن بیش از 3000 دلار باشد و بدون شک به عنوان یک هدست پرت عمل خواهد کرد و مجموعه ای از محصولات “Pro” قرار می گیرد.

با این حال، به نظر می رسد اپل در هنگام خرید استارت آپ ها و محصولات جدید در فضای واقعیت مجازی، در حال کسب مزیت است. تلاش‌های متا برای هزینه‌های کلان برای برنده شدن در متاورس با چالش نسبتاً نگران‌کننده‌ای روبرو شد، زمانی که FTC اعلام کرد که برای جلوگیری از خرید متا توسعه‌دهنده واقعیت مجازی Within، استودیوی سازنده برنامه تناسب اندام واقعیت مجازی Supernatural شکایت کرده است. بلوک این معامله، که طبق گزارش‌ها بیش از 400 میلیون دلار بود، توبیخ بسیار خیره‌کننده‌ای برای یکی از تنها فرصت‌های خروج از صنعت VR است، در مرحله‌ای از صنعت که به سختی درآمد حاصل می‌شود و استارت‌آپ‌های VR در کسب درآمد ناکام هستند علاقه زیاد سرمایه گذاران قابل رویت نمی باشد.

پس از بخش اعظم یک دهه از خرید Oculus توسط فیس بوک، صنعت VR همچنان مانند همیشه به دسته چک متا متکی است. رکود بازار عمومی باعث تعدیل هزینه‌های بی‌نهایت شرکت در زیرمجموعه می‌شود و واضح است که اثرات درجه دوم زیادی در راه وجود دارد.


تالیف:
فروشگاه اینترنتی آ.اس.پ (اقتباس از مقاله‌ای از TechCrunch)
در صورت استفاده از این مقاله، نام و آدرس فروشگاه اینترنتی آ.اس.پ را به عنوان منبع ذکر کنید.