اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟ | آموزش اجرای یک کمپین موفق

اینفلوئنسر مارکتینگ یکی از روشهای جدید بازاریابی است که به شما کمک میکند تا به یک جامعه هدف یا حوزه خاص، دسترسی پیدا کنید. آموزش اینفلوئنسر مارکتینگ و استفاده از این روش میتواند عملکرد کمپین شما را بهبود ببخشد، آگاهی از برند را افزایش دهد و فروش را بالا ببرد. اما معنی اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟
همکاری با اینفلوئنسرها به این معناست که برند شما میتواند از خلاقیت، محبوبیت و اثرگذاری چنین افرادی بهرهمند شود که برای برندتان بسیار ارزشمند خواهد بود. در ادامه بیشتر با خدمات اینفلوئنسر مارکتینگ خواهیم شد و نکات کلیدی برای داشتن یک کمپین موفق را شرح میدهیم.
اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟
در یک جمله، تبلیغات اینفلوئنسری به معنای معرفی یا تأیید محصول و خدمات برند شما در شبکههای اجتماعی توسط یک فرد تأثیرگذار است. اینفلوئنسر هم به فردی گفته میشود که در حوزه خاصی فعالیت دارد و دنبالکنندگان قابلتوجهی در شبکههای اجتماعی دارد.
البته باید به این نکته توجه داشته باشید که اینفلوئنسرها فقط شامل افراد معروفی چون خوانندهها، ورزشکاران و هنرمندان نیستند. در سالهای اخیر، واینرها، بلاگرها و افراد دیگری نیز محبوبیت زیادی کسب کرده که تأثیر قابلتوجهی روی مخاطبان خود دارند.
انواع اینفلوئنسر: بر اساس تعداد دنبالکننده و میزان دسترسی
همکاری با فردی که میلیونها دنبالکننده دارد، ممکن است ایدهآل به نظر برسد، اما لزوماً بهترین انتخاب برای برند شما نیست. برخی از اینفلوئنسرها، مخاطبانی گسترده از چندین گروه جمعیتی دارند، درحالیکه برخی دیگر دارای جوامعی کوچکتر اما متمرکزتر و با تعامل بالا هستند.
به عنوان مثال، یک اینفلوئنسر حوزه خودرویی را درنظر بگیری که حدود 500 هزار فالوئر دارد، در طرف دیگر نیز یک سلبریتی با بیش از 3 میلیون فالوئر، در چنین شرایطی برای یک مجموعه فعال در زمینه خودرو، تبلیغات با اینفلوئنسری که فالوئرهای بسیار کمتری دارد، بازخورد بیشتر و بهتری خواهد داشت.
چهار نوع اینفلوئنسر شبکههای اجتماعی بر اساس تعداد دنبالکننده عبارتاند از:
- مگا اینفلوئنسر و سلبریتیها: بیش از ۱ میلیون دنبالکننده دارند و اغلب شامل بازیگران معروف، موزیسینها، ورزشکاران و شخصیتهای مشهور عمومی میشوند. برگزاری کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ با چنین افرادی برای آگاهیسازی گسترده درباره برند بسیار مناسب است.
- ماکرو اینفلوئنسر: بین ۱۰۰ هزار تا ۱ میلیون دنبالکننده دارند و شخصیتهای شناختهشده در یک حوزه خاص با تعامل بالا و مخاطب هدفمندتر نسبت به مشاهیر هستند. همچنین هزینه همکاری نسبتاً بالا دارند اما این هزینه نسبت به دسته قبل منطقی است. استارتاپهایی که به دنبال رشد سریع هستند باید با چنین افرادی همکاری کنند.
- میکرو اینفلوئنسر: از ۱۰ هزار تا ۱۰۰ هزار دنبالکننده برخوردارند و تعامل بسیار بالا با مخاطب تخصصی و وفادار دارند. تولید محتوای خلاقانه، توصیههای قابلاعتماد و هزینه کمتر برای تبلیغات از ویژگیهای همکاری با این دسته است.
- نانو اینفلوئنسر: بین ۱۰۰۰ تا ۱۰ هزار دنبالکننده داشته و ارتباط نزدیک با مخاطبان برقرار میکنند. اما نقش این گروه در اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟ اغلب ایجاد جامعهای صمیمی و محتوای شخصیسازیشده از ویژگیهای این دسته است و به دلیل هزینه پایین و تعامل بالا برای تبلیغات کسبوکارهای محلی یا کوچک با بودجه محدود ایدهآل هستند.
آموزش اینفلوئنسر مارکتینگ در 5 مرحله
طبق آمار بینالمللی نزدیک به ۴۹٪ از مصرفکنندگان حداقل ماهی یکبار خریدی را انجام میدهند که تحت تأثیر محتوای یک اینفلوئنسر است. برای آگاهی از برند، انتقال پیام شما به مخاطب درست و اثربخشی کمپین، همکاری با اینفلوئنسرها میتواند مفید باشد. همچنین ایجاد اعتماد و اصالت برای یک برند را به همراه خواهد داشت، به شرطی که سازوکار درست برای این کار را بدانید که شامل موارد زیر میشود:
گام اول: یافتن اینفلوئنسر درست
برای آغاز کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ باید تحقیقات بازار انجام دهید و پلتفرم مناسب برای مخاطب خود را انتخاب کنید. بعد بررسی کنید که اینفلوئنسر مدنظر شما به برندهای مشابه اشاره کرده یا نه. از ابزارهایی مانند Sprout Social Influencer Marketing برای جستوجوی هوشمند و بررسی تناسب فعالیت اینفلوئنسر با برند خود استفاده کنید.
نکته: برای پیدا کردن اینفلوئنسر مناسب برای برند خود، میتوانید از افراد و شرکتهای مرتبط و با تجربه نیز کمک بگیرید، به عنوان مثال یکآژانس تبلیغاتی که چنین خدماتی ارائه میکند، طبق تجربه و تخصص نیروهای داخلی، بهترین اینفلوئنسرهای مناسب برند شما را پیشنهاد کرده و حتی صفر تا صد کمپین شما را پیش میبرند.
گام دوم: تعیین بودجه و استراتژی مدیریت کمپین
در گام بعدی باید بودجه خود را برای تبلیغات اینفلوئنسری تعیین کنید و ببینید کدام دسته از اینفلوئنسرها برای همکاری با شما مناسبتر هستند. میتوانید از پلتفرمهای خاص برای مدیریت ارتباط، مذاکرات قیمت و تأیید محتوا استفاده کنید.
بیشتر بخوانید:
تاریخچه و ویژگیهای قهوه لیبریکا
گام سوم: تعیین اهداف کمپین و نوع پیامرسانی
در گام بعدی باید مشخص کنید که هدف شما از کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ جذب مخاطب جدید است یا معرفی محصول و ارزشهای برند. همچنین دوست دارید پیام انتقالی شما شخصی و محاورهای اما همراستا با برند باشد یا رسمی.
گام چهارم: ارتباط با اینفلوئنسرها
مگا اینفلوئنسرها و ماکرو اینفلوئنسرها اغلب از طریق آژانسهای تبلیغاتی و بازاریابی معتبری چون ادوایس با برندها همکاری میکنند. برخی ایمیل کاری در بیو دارند و برای میکروها و نانوها میتوان مستقیماً پیام خصوصی فرستاد.
گام پنجم: بررسی و بهبود استراتژی
پس از اجرای کمپین، عملکرد را تحلیل کنید. نقاط قوت و ضعف آن را شناسایی کرده و برای کمپینهای آینده نقاط قوت را بهینهسازی کرده و نقاط ضعف را از بین ببرید. توجه به چنین مواردی برای اندازهگیری میزان پیشرفت و موفقیت کمپین بسیار مفید است و به شما در موفقیت بیشتر در تبلیغات آتی کمک خواهد کرد.
بیشتر بخوانید: هزینه تبلیغات در اینستاگرام چقدر است؟
مزیت همکاری با آژانس ها برای کمپینهای موفق اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟
آموزش اینفلوئنسر مارکتینگ و اجرای تمام مراحلی که اشاره شد به منابع مالی و زمان زیادی نیاز دارد. اینجاست که برای صرفهجویی در زمان و بودجه خود میتوانید همکاری با آژانسهای تبلیغاتی را برای اجرای کمپینهای اینفلوئنسر مارکتینگ آغاز کنید. این کار مزایای متعددی که مهمترین آنها شامل موارد زیر میشود:
- بهرهگیری از تخصص و تجربه آژانسها: آژانسهای تخصصی در زمینه مارکتینگ با داشتن تیمهای تخصصی و تجربه در اجرای کمپینهای مختلف، میدانند چه نوع استراتژیهایی در حوزههای مختلف بهتر جواب میدهد.
- دسترسی به شبکه گستردهای از اینفلوئنسرها: آژانسها معمولاً بانک اطلاعاتی وسیعی از اینفلوئنسرهای معتبر دارند که با معیارهایی مانند نرخ تعامل، حوزه فعالیت، مخاطب هدف و سابقه همکاری طبقهبندی شدهاند.
- مدیریت حرفهای کمپین: آژانسها از برنامهریزی و بودجهبندی برای کمپین گرفته تا تولید محتوا، هماهنگی برای انتشار و تهیه گزارش از عملکرد کمپین را بهصورت حرفهای برای شما انجام میدهند.
- مذاکره با اینفلوئنسرها و عقد قرارداد بهتر: با توجه به تجربه و شناخت بازار، آژانسها توانایی مذاکره بهتری دارند و میتوانند در زمینه هزینهها، تحویل محتوا، حقوق استفاده از محتوا و ضمانت نتایج، شرایط بهتری برای برندها فراهم کنند.
- کاهش ریسک: آژانسها با بررسی پیشزمینه اینفلوئنسرها (از نظر صحت فالوورها، سوابق همکاری و رفتار آنلاین) ریسک همکاری با افراد نامناسب را کاهش و درصد موفقیت کمپین را افزایش میدهند.
اجرای کمپینهای اینفلوئنسر مارکتینگ موفق با ادوایس
آژانس دیجیتال مارکتینگ ادوایس با داشتن یک تیم از افراد متخصص در حوزه تبلیغات به شما در اجرای موفق کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ با بهرهگیری از تکنولوژیهای روز و استراتژیهای هوشمندانه کمک خواهد کرد. از کسبوکارهای کوچک گرفته چون آنلاینشاپ تا برندهای بزرگ میتوانند با تبلیغات اصولی نام خود را در ذهن مخاطب حک کرده و به فروش محصول یا خدمات بیشتری دست پیدا کنند. همکاری با برندهای بزرگ و نامهای آشنا در هر زمینه، نشان از اعتماد به این آژانس تبلیغاتی تخصصی و خدمات آن دارد.
آژانس ادوایس با سابقه اجرای کمپینهای اینفلوئنسر مارکتینگ موفق و رضایت بالای مشتریان به شما کمک میکند تا بدون نیاز به آموزش اینفلوئنسر مارکتینگ و صرف منابع و هزینههای گزاف در این زمینه به موفقیت دست یابند. در نهایت به این نکته مهم دقت داشته باشید که آژانس دیجیتال مارکتینگ ادوایس با بانک اطلاعاتی غنی خود در مورد اینفلوئنسرها، دادههایی چون صحت دنبالکنندگان، نرخ تعامل و بازدهی کمپینهای تبلیغاتی همراه شما برای رسیدن به موفقیت است.