آموزش رفع ارور آیفون 4013

همانطور که می دانید قبل از این برای نصب بهروزرسانیهای نرمافزار آیفون، اتصال کابلی USB به لایتنینگ ضروری بود. اما گاهی اوقات راه آسانتری نیز وجود دارد. برای مثال، اگر به داده وشی وصل نمی شوید یا اتصال خیلی کنتری دارید و Wi-Fi در دسترس ندارید. و اگر با خطای وحشتناک “iPhone Unavailable” مواجه شدید، ممکن است گزینه دیگری جز اتصال آیفون خود و بازگرداندن آن به تنظیمات کارخانه به روش قدیمی نداشته باشید. متأسفانه، وقتی این اتفاق میافتد، پیامهای خطا میتوانند تا حدودی غیرقابل تشخیص باشند، به جز این که به شما بگویند «یک خطای ناشناخته رخ داده است» و یک کد عددی را نشان میدهد که بینش کمی در مورد مشکل «ناشناخته» به شما میدهد. مهمترین این خطاها ارور 4013 است.
خوشبختانه رفع علل این خطاها اغلب بسیار آسان است. با این حال از آنجایی که آنها طیف گسترده ای از مشکلات احتمالی را پوشش می دهند، اپل واقعاً نمی تواند به هیچ چیز در پیام اشاره کند، به همین دلیل است که آن را به سادگی به عنوان یک خطای “ناشناخته” علامت گذاری می کند. با این حال، چند مرحله عیبیابی وجود دارد که میتوانید آنها را امتحان کنید که اغلب ارور 4013 و حتی برخی از خطاهای نزدیک به آن مانند 4005 و 4014 را برطرف میکند.
ارور آیفون 4013 چیست؟
خطای 4013 نشان می دهد که یک مشکل ارتباطی بین دستگاه شما و رایانه شما رخ داده است. این پیام میتواند هنگام بازیابی هر چیزی از آیپاد کلاسیک تا جدیدترین آیفون 14 پرو مکس نشان داده شود. این اساساً به این معنی است که iTunes (یا Finder در نسخههای بعدی macOS) نتوانست به درستی با دستگاه شما ارتباط برقرار کند.
البته این موضوع دلایل زیادی می تواند داشته باشد. جدا کردن دستگاه خود در وسط بازیابی اغلب منجر به خطای 4013 می شود، همانطور که پورت USB بد، کابل مبهم، مشکلات درایور و موارد دیگر منجر می شود. از این رو، جایی برای جستجو وجود ندارد، اما اگر چند مورد از مبانی زیر را پوشش دهید، می توانید شایع ترین دلایل این خطا را رد کنید.
iPhone، iPad یا iPod Touch خود را مجددا راه اندازی کنید
گاهی اوقات خاموش کردن و دوباره روشن کردن همه چیز واقعاً همه چیز را حل می کند. بنابراین راهاندازی مجدد مک یا رایانه شخصی باید اولین قدم باشد. اما فراموش نکنید که دستگاهی را که میخواهید از آن رایانه بهروزرسانی یا بازیابی کنید نیز راهاندازی مجدد کنید. نحوه انجام این کار بسته به دستگاهی که استفاده می کنید متفاوت است.
مرحله 1: در اینجا نحوه انجام این کار برای یک مدل آیفون 2017 یا جدیدتر آمده است، که شامل آیفون 8، آیفون 8 پلاس، آیفون SE (2020)، آیفون SE (2022)، و همه آیفونهای مجهز به Face ID و همچنین همه میشود. مدل های آی پد بدون دکمه هوم جلو:
دکمه افزایش صدا را فشار داده و سریع رها کنید.
دکمه کناری یا بالا را فشار داده و نگه دارید تا دستگاه ریستارت شود و لوگوی اپل ظاهر شود.
مرحله 2: برای iPhone 7، iPhone 7 Plus و iPod Touch (نسل هفتم)، هر دو دکمه کناری/بالا و دکمه کاهش صدا را به طور همزمان فشار دهید و نگه دارید تا لوگوی اپل ظاهر شود.
مرحله 3: برای iPhone 6s، iPhone SE (2016) و مدلهای قبلی، و همچنین iPod Touch (نسل ششم) یا قبلی و همه مدلهای iPad که دارای دکمه هوم در جلو هستند. هر دو طرف را فشار داده و نگه دارید دکمه بالا و دکمه هوم به طور همزمان تا زمانی که لوگوی اپل ظاهر شود.
مرحله 4: هنگامی که iPhone، iPad یا iPod Touch شما راه اندازی مجدد تمام شد. قفل آن را با رمز عبور باز کنید، آن را به رایانه خود متصل کنید و دوباره آن را بازیابی یا به روز کنید.
آخرین نسخه iTunes را نصب کنید
اگر از Windows یا macOS Mojave (10.14) یا قدیمیتر استفاده میکنید، باید مطمئن شوید که آخرین نسخه iTunes را بر روی Mac یا رایانه شخصی ویندوزی خود دانلود و نصب کردهاید که برای سیستم عامل شما مناسب است.
توجه داشته باشید که اگر از macOS Catalina (10.15) یا جدیدتر استفاده میکنید، این مورد اعمال نمیشود. زیرا iTunes دیگر برای مدیریت iPhone، iPad و iPod در این سیستمعاملهای جدیدتر استفاده نمیشود. در عوض، میتوانید دستگاه خود را از طریق برنامه macOS Finder که بخش اصلی سیستمعامل است، بازیابی کنید.
مرحله 1: اگر از ویندوز 10 یا جدیدتر استفاده میکنید: اگر iTunes را مستقیماً از فروشگاه مایکروسافت دانلود کردهاید و میتوانید بهروزرسانیها را از آنجا نیز بررسی کنید. برای انجام این کار، برنامه فروشگاه مایکروسافت را باز کنید و دریافت بهروزرسانی را انتخاب کنید .
اگر iTunes را مستقیماً از وبسایت اپل نصب کردهاید، میتوانید بهروزرسانیها را بررسی کنید و آخرین نسخه را از داخل برنامه iTunes دانلود کنید. برای انجام این کار، iTunes را باز کنید و Help > Check for Updates را از نوار منو در بالا انتخاب کنید.
توجه داشته باشید که اگر iTunes را بهصورت تازه بر روی ویندوز 10 یا جدیدتر نصب میکنید، اکیداً توصیه میشود که آن را از فروشگاه مایکروسافت بگیرید، زیرا آخرین نسخه موجود 12.12.9 را تا زمان نوشتن این مقاله ارائه میکند. شما فقط می توانید iTunes 12.10.11 (64 بیتی) یا نسخه 32 بیتی را مستقیماً از اپل دانلود کنید. اینها همچنین با ویندوز 7 و ویندوز 8 سازگار هستند.
مرحله 2: اگر از macOS Mojave (10.14) یا قدیمیتر استفاده میکنید، میتوانید آخرین نسخه iTunes را از طریق مکانیسم داخلی بهروزرسانی نرمافزار بررسی کنید یا آن را مستقیماً از صفحه دانلودهای iTunes اپل دانلود کنید. نسخه صحیح iTunes بستگی به نسخه ای از macOS یا OS X دارد که به شرح زیر است:
- اگر از macOS Mojave (10.14) استفاده می کنید، iTunes با macOS همراه است و iTunes 12.9.5 آخرین نسخه iTunes که برای Mac ایجاد شده است. در نسخه نهایی 10.14.6 Mojave گنجانده شده است. به عنوان دانلود جداگانه در دسترس نیست.
- اگر از macOS High Sierra (10.13) استفاده می کنید، iTunes 12.8.3 را دانلود کنید.
- اگر از macOS Sierra (10.12) یا OS X El Capitan (10.11) استفاده می کنید، iTunes 12.8.2 را دانلود کنید.
- اگر از OS X Yosemite (10.10.5) استفاده می کنید، iTunes 12.8.1 را دانلود کنید.
- اگر از OS X Mavericks (10.9) استفاده می کنید، iTunes 12.6.2 را دانلود کنید.
- اگر از OS X Mountain Lion (10.8.5) استفاده می کنید، iTunes 12.4.3 را دانلود کنید.
- اگر از OS X Lion (10.7) استفاده می کنید، سیستم خود را به OS X Mountain Lion (10.8.5) ارتقا دهید و iTunes 12.4.3 را دانلود کنید . iTunes 12.2 که آخرین نسخه پشتیبانی شده توسط OS X Lion است، به طور رسمی به عنوان دانلود جداگانه در دسترس نیست.
- اگر از OS X Snow Leopard (10.6) استفاده می کنید، iTunes 11.4 را دانلود کنید.
اپل همچنین iTunes 10.6.3 و iTunes 9.2.1 را برای نسخههای قدیمیتر OS X نیز ارائه میکند، اما اگر مجبور هستید تا این حد به عقب برگردید، ما قویاً توصیه میکنیم رایانهای را پیدا کنید که بتواند نسخه جدیدتر iTunes را مدیریت کند. به هر حال احتمالاً از هر آیفون یا آیپدی که در پنج سال گذشته منتشر شده است پشتیبانی می کند.
سیستم عامل خود را به روز کنید
صرف نظر از اینکه از رایانه شخصی ویندوزی با iTunes یا نسخه اخیر macOS استفاده می کنید، باید مطمئن شوید که سیستم عامل شما به طور کامل با آخرین به روز رسانی های ویندوز یا به روز رسانی نرم افزار macOS به روز است. این امر به ویژه در سیستم عامل macOS بسیار مهم است. زیرا بسیاری از مؤلفه هایی که برای برقراری ارتباط با آیفون شما استفاده می شوند در سیستم عامل اصلی قرار دارند.
مرحله 1: اگر از ویندوز 10 یا بالاتر استفاده میکنید، میتوانید با رفتن به تنظیمات > بهروزرسانی و امنیت > Windows Update، بهروزرسانیها را بررسی کنید.
مرحله 2: برای macOS Ventura (13.0) یا جدیدتر، با انتخاب منوی Apple در گوشه سمت چپ بالای صفحه و سپس انتخاب System Settings > General > Software Update ، بهروزرسانیها را بررسی کنید.
در macOS Monterey (12.0) یا نسخه قبلی، این مورد در قسمت System Preferences > Software Update از همان منوی Apple در گوشه سمت چپ بالا یافت می شود.
مرحله 3: مراحل را برای دانلود و نصب بهروزرسانیهایی که رایانهتان پیدا میکند دنبال کنید، و سپس پس از اعمال بهروزرسانیها و راهاندازی مجدد رایانه، دستگاه iOS یا iPod خود را بازیابی کنید.
توجه داشته باشید که اگر بهروزرسانی نسخه اصلی macOS را انجام میدهید که به macOS Mojave (10.14) یا قبل از آن ختم میشود. باید مطمئن شوید که آخرین نسخه iTunes را که برای سیستمعامل جدید مناسب است، اجرا میکنید. به عنوان مثال، پس از به روز رسانی از Sierra به Mojave، ممکن است لازم باشد برای دریافت iTunes 12.9.5 دوباره به Software Update بروید.
بیشتر بخوانید:
ترفندهای عملی کاهش مصرف اینترنت
دستگاه خود را در حالت بازیابی قرار دهید
اگر هنگام تلاش برای بازگرداندن دستگاه خود به تنظیمات کارخانه، با خطای 4013 مواجه شدید، ممکن است بتوانید با وادار کردن iPhone، iPad یا iPod Touch خود به حالت بازیابی، کارها را انجام دهید. این یک حالت در سطح سختافزار است که روش عادی رابط iOS/iPadOS با رایانه شما را دور میزند، که اگر خطا ناشی از نقص نرمافزاری در سمت دستگاه باشد، میتواند کمک کند.
مرحله 1: مراحل بخش های قبلی را دنبال کنید تا مطمئن شوید که سیستم عامل رایانه و iTunes (در صورت وجود) به آخرین نسخه به روز شده اند.
مرحله 2: مک یا رایانه شخصی خود را راه اندازی مجدد کنید.
مرحله 3: iPhone، iPad یا iPod Touch خود را با استفاده از کابل USB به رایانه خود وصل کنید. ارور 4013 یا هر خطای دیگری را نادیده بگیرید. اگر iTunes پس از اتصال دستگاه شما به طور خودکار باز شد، آن را ترک کنید.
مرحله 4: اگر از macOS Catalina (10.15) یا بالاتر استفاده می کنید، Finder را باز کنید . در غیر این صورت iTunes را باز کنید (یا اگر در مرحله قبل از آن خارج شدید، iTunes را دوباره باز کنید).
مرحله 5: بسته به مدل دستگاه، در حین انجام مراحل زیر، دستگاه خود را به رایانه متصل نگه دارید. توجه داشته باشید که اینها همان مراحلی هستند که در بخش راه اندازی مجدد دستگاه شما توضیح داده شده است. تفاوت در این مورد این است که شما آنها را در حالی انجام می دهید که iPhone، iPad یا iPod Touch به رایانه شما متصل است.
برای مدلهای آیفون 2017 یا جدیدتر از جمله آیفون 8، آیفون 8 پلاس، آیفون SE (2020)، آیفون SE (2022) و همه آیفونهای مجهز به Face ID دکمه افزایش صدا را فشار داده و سریع رها کنید، سپس این کار را انجام دهید. همین کار را با دکمه کاهش صدا انجام دهید و سپس دکمه کناری را فشار داده و نگه دارید تا صفحه حالت بازیابی ظاهر شود.
برای آیفون 7، آیفون 7 پلاس و آیپاد تاچ نسل هفتم، دکمه بالا/کنار و دکمه های کاهش صدا را به طور همزمان فشار دهید و نگه دارید تا زمانی که صفحه حالت بازیابی ظاهر شود.
برای iPhone 6s و iPhone SE (2016) یا مدلهای قدیمیتر، هر دو دکمه هوم و بالا جانب را به طور همزمان فشار دهید و نگه دارید تا زمانی که صفحه حالت بازیابی ظاهر شود.
هشداری در Finder در macOS که نشان میدهد آیفون در حالت بازیابی متصل است.
مرحله 6: هنگامی که صفحه حالت بازیابی ظاهر شد، دستگاه شما باید در Finder یا iTunes با یک پاپ آپ ظاهر شود. که نشان می دهد مشکلی در دستگاه شما وجود دارد “که نیاز به به روز رسانی یا بازیابی آن دارد.” برای نصب آخرین نسخه iOS/iPadOS بر روی دستگاه خود بدون پاک کردن، گزینه Update را انتخاب کنید یا برای بازگرداندن آن به تنظیمات کارخانه، Restore را انتخاب کنید.
اگر آپدیت ناموفق بود، می توانید مراحل بالا را تکرار کنید و به جای آن گزینه Restore را امتحان کنید. با این کار همه چیز در iPhone، iPad یا iPod Touch پاک میشود و آن را به تنظیمات کاملاً جدید برمیگرداند. پس از آن میتوانید آن را از ابتدا تنظیم کنید و در صورت وجود نسخه پشتیبان از رایانه یا iCloud خود بازیابی کنید.
سایر مراحلی که می توانید برای رفع ارور 4013 امتحان کنید
از آنجایی که این یک خطای ارتباطی است، چندین چیز دیگر وجود دارد که می تواند مانع از بازیابی موفقیت آمیز آیفون، آی پد یا آی پاد شما شود.
مرحله 1: کابل USB خود را بررسی کنید. اطمینان حاصل کنید که از کابل لایتنینگ یا USB-C دارای گواهی اپل استفاده میکنید – کابلی که همراه دستگاه شما ارائه میشود و آسیبی ندیده است. اگر کابلی در دست دارید، کابل دیگری را امتحان کنید. در حالی که هر کابل با نام تجاری معتبر نیز باید خوب کار کند، بسیاری از کابلهای ارزانتر لایتنینگ که در فروشگاهها پیدا میکنید برای شارژ دستگاه شما طراحی شدهاند و ممکن است انتقال داده را به درستی انجام ندهند.
مرحله 2: اگر از رایانه شخصی ویندوزی استفاده می کنید، مطمئن شوید که درایورهای شما به روز هستند. میتوانید بهروزرسانیهای درایور ویندوز منتشر شده از طریق مایکروسافت را در زیر تنظیمات > بهروزرسانی و امنیت > Windows Update بررسی کنید . با این حال، اگر چیز جدیدی در اینجا نمیبینید، ارزش آن را دارد که به وبسایت سازنده رایانه شخصی خود نیز مراجعه کنید و ببینید آیا بهروزرسانی درایور برای دانلود مستقیم وجود دارد یا خیر. شما می خواهید به ویژه بر روی USB و درایورهای “چیپست” تمرکز کنید، زیرا اینها درایورهایی هستند که احتمالاً بر ارتباط با iPhone، iPad یا iPod شما تأثیر می گذارند.
مرحله 3: به طور موقت هر آنتی ویروس یا ابزار دیگری را که سعی در اسکن دستگاه هایی که به رایانه شخصی خود متصل می کنید، غیرفعال کنید. اینها می توانند مانع برقراری ارتباط صحیح iTunes با دستگاه iOS یا iPod شما شوند. بعید است هنگام بازیابی دستگاه خود به این موارد نیاز داشته باشید، و اگر مشکل برطرف شد، همیشه می توانید پس از اتمام کار دوباره آنها را فعال کنید.
مرحله 4: اگر به رایانه دیگری دسترسی دارید، از رایانه دیگری بازیابی کنید. این به تشخیص اینکه آیا مشکل از رایانه شخصی یا مک یا آیفون، آی پد یا آی پاد شما است یا خیر کمک می کند. اگر مشکل در چندین رایانه و با کابلهای مختلف ادامه داشت، احتمالاً این دستگاه شما است، در این مرحله زمان آن رسیده است که برای کمک با پشتیبانی اپل تماس بگیرید.
تالیف:
فروشگاه اینترنتی آ.اس.پ (اقتباس از مقالهای از Digital Trends)
در صورت استفاده از این مقاله، نام و آدرس فروشگاه اینترنتی آ.اس.پ را به عنوان منبع ذکر کنید.