خودروهای برقی چینی XPeng
XPeng چین به راه اندازی یک شبکه روباتاکسی نزدیک می شود
خودروهای برقی چینی XPeng: استارتاپ لوکس خودروهای برقی چینی XPeng در حال پیشبرد برنامه های خود برای راه اندازی کسب و کار روباتاکسی است. این شرکت روز دوشنبه در چهارمین سالانه روز فناوری 1024 اعلام کرد که آخرین خودروی شاسی بلند G9 این شرکت اولین خودروی تجاری تولید انبوه چین است که آزمایش میدان بسته رانندگی خودکار تحت رهبری دولت را گذرانده است.
هنگامی که XPeng در ماه سپتامبر از G9 رونمایی کرد، این شرکت اعلام کرد که مجهز به سیستم کمک راننده پیشرفته جدید XPeng (ADAS)، XNGP است که ترکیبی از خلبان هدایتشونده بزرگراه (NGP) XPeng و City NGP برای خودکار کردن عملکردهای رانندگی خاص در هر دو حالت بزرگراه و سناریوهای رانندگی شهری است.
اکنون، XPeng میگوید XNGP به اندازهای خوب است که زمینه ایجاد یک شبکه روباتاکسی را فراهم کند، و به گفته معاون XPeng، دکتر Xinzhou Wu، G9 میتواند به این مقیاس شبکه کمک کند.
وو در روز فناوری XPeng گفت: «دریافت مجوز تست جاده توسط وسایل نقلیه تجاری تولید انبوه ما – بدون بازسازی – یک دستاورد بزرگ است. هدف توسعه رباتاکسی مبتنی بر پلت فرم ما ایجاد مزایای هزینه قابل توجه و تضمین کیفیت محصول، ایمنی و تجربه کاربر است.
XPeng پیشرفتهای خود در زمینه استقلال را به نسل بعدی معماری ادراک بصری خود، XNet نسبت میدهد که از یک شبکه عصبی عمیق توسعهیافته داخلی استفاده میکند که شناسایی بصری را با «قابلیتهای تصمیمگیری شبیه به انسان، برگرفته از دادههای دوربینهای متعدد» ارائه میکند. سخنگوی شرکت XPeng می گوید که فناوری شبکه عصبی منطق پردازش دستی را نادیده می گیرد تا دائماً خود را بهبود بخشد.
XPeng گفت که XNet توسط Fuyao، یک مرکز ابررایانهای چینی برای رانندگی خودکار، و توسط پلت فرم محاسباتی هوشمند Alibaba Cloud پشتیبانی میشود. این امر به XNet کمک میکند تا به توانایی ابررایانهای 600 PFLOPS برسد، که این شرکت میگوید بازده آموزشی بستر AV آن را بیش از 600 برابر افزایش میدهد. این یک ادعای جسورانه است، ادعایی که نشان می دهد آموزش مدل می تواند به 11 ساعت کاهش یابد، به جای 276 روز که قبلاً طول می کشید.
XPeng میگوید که ارتقاء پشته AV به شرکت اجازه داده است تا یک سیستم داده رانندگی خودکار حلقه بسته ایجاد کند. از جمعآوری دادهها و برچسبگذاری تا آموزش و استقرار که قادر است هر سال بیش از 1000 مورد لبه را حل کند و کاهش دهد.
به گفته He Xiaopeng، یکی از بنیانگذاران و مدیر عامل XPeng، رباتاکسی همچنین دارای دستیار صوتی جدید XPeng با هوش مصنوعی خواهد بود. سیستم صوتی از فناوری چند منطقه ای چندگانه و ورودی چندگانه (MIMO) برای تشخیص دستورات هر مسافر در کابین و درک دستورالعمل های مختلف در جریان های مختلف مکالمات استفاده می کند.
XPeng میگوید فناوری کمک صوتی آن به اتصال اینترنت یا دستور فعالسازی (مانند «Hey Siri») نیازی ندارد و به اندازهای خوب است که ۹۶ درصد مواقع دقیق باشد و در کمتر از یک ثانیه عمل می کند.
به گفته این شرکت، XPeng فناوری جدید کمک صوتی را در تمام خودروهای جدید در چین استاندارد خواهد کرد.
در روز فناوری XPeng، این شرکت همچنین بهروزرسانیهایی را برای ربات پونی و ماشین پرنده خود ارائه کرد. بیایید با پونی شروع کنیم.
مطمئناً زیباتر از ربات انساننما تسلا است، اما تصور اینکه به زودی وارد بازار شود، کمتر خارقالعاده نیست. صرف نظر از این، XPeng برخی ارتقاء طراحی را به اشتراک گذاشت تا از قابلیتهای حرکتی و حرکتی «تعدادی درجه آزادی» پشتیبانی کند که ممکن است آن را به حرکت طبیعیتر نزدیکتر کند. به گفته XPeng، این به ربات کمک میکند تا با شرایط پیچیده زمینهای داخلی و خارجی مانند پلهها، شیبهای تند و جادههای شنی بهتر سازگار شود.
XPeng همچنین یک طراحی ارتقا یافته برای خودروی پرنده برقی (eVTOL) که توسط شرکت وابسته به XPeng Aeroht در حال توسعه است، نشان داد. هنگامی که XPeng برای اولین بار از مفهوم ماشین پرنده خود رونمایی کرد، ساختاری افقی دو روتور داشت. طراحی امسال دارای یک پیکربندی جدید چند روتور توزیع شده است. XPeng روز دوشنبه گفت که وسیله نقلیه آزمایشی اولین پرواز خود و چندین آزمایش خرابی تک موتوره را با موفقیت به پایان رساند.
XPeng همچنین اطلاعات بیشتری در مورد نحوه تبدیل یک راننده از کنترل ماشین به ماشین پرنده ارائه کرد. در حالت پرواز، ماشین با استفاده از فرمان هدایت می شود و از اهرم دنده برای کنترل حرکت به جلو و عقب استفاده می شود. این شرکت ادعا می کند که این خودروی پرنده چرخش، صعود، شناور و فرود می آید.
تالیف:
فروشگاه اینترنتی آ.اس.پ (اقتباس از مقالهای از TechCrunch)
در صورت استفاده از این مقاله، نام و آدرس فروشگاه اینترنتی آ.اس.پ را به عنوان منبع ذکر کنید.