وسایل نقلیه خودران
رانندگان انسانی در بریتانیا در قبال تصادفات زمانی که وسیله نقلیه مقابل خودران است، مسئولیتی ندارند
وسایل نقلیه خودران ، بر اساس نقشعه توسعه جدید این کشور برای دستیابی به عرضه گسترده وسایل نقلیه خودران تا سال 2025، سازندگانی که در بریتانیا وسایل نقلیه خودران را اداره می کنند، در صورت قرار گرفتن در حالت خودمختار، مسئول عملکرد خودرو خواهند بود. دولت بریتانیا در آخر هفته از نقشه راه پرده برداری کرد و 119 میلیون دلار بودجه برای پروژه های AV و 41 میلیون دلار اضافی برای تحقیقات برای حمایت از ایمنی و قوانین جدید اعلام کرد.
نقشه راه بیان میکند که قوانین جدید بر اساس قوانین موجود استوار میشود و بیان میکند که تولیدکنندگان مسئول اقدامات وسایل نقلیه خودران هستند، “به این معنی که راننده انسانی در قبال حوادث مربوط به رانندگی در زمانی که وسیله نقلیه کنترل رانندگی را در دست دارد، مسئولیتی ندارد.”
این تمایز می تواند سابقه ای در سطح جهانی ایجاد کند، جایی که مسئولیت در مورد تصادفات وسایل نقلیه خودران هنوز می تواند تا حدودی یک منطقه خاکستری باشد. هنگامی که یک خودروی آزمایشی اوبر در سال 2017 یک عابر پیاده را کشت، اپراتور ایمنی انسانی در این وسیله نقلیه به قتل از روی سهل انگاری با ابزار خطرناک متهم شد. اوبر هیچ اتهامی نداشت. و پس از یک تصادف مرگبار در سال 2019 با یک وسیله نقلیه تسلا که در اتوپایلوت کار می کرد، راننده، نه تسلا، به دو فقره جنایت قتل عمد وسیله نقلیه با سهل انگاری فاحش متهم شد.
در حالی که این کشور آماده نوشتن قوانین جدید در رابطه با خودروهای AV است، بریتانیا یک دوره مشاوره در مورد “جاه طلبی ایمنی” برای وسایل نقلیه خودران باز کرده است تا به اندازه یک راننده انسان ایمن باشند. نتایج حاصل از این مشاوره به شکل گیری استانداردهایی برای کارکرد وسایل نقلیه خودران در جاده های عمومی و همچنین تحریم های احتمالی در صورت عدم رعایت این استانداردها کمک می کند.
“این هنوز یک جهش بزرگ از رانندگی کمکی است، جایی که راننده هنوز کنترل را در دست دارد، تا خودرانی، جایی که خودرو کنترل را در دست می گیرد. مهم است که دولت مطالعه کند که چگونه این وسایل نقلیه با سایر کاربران جاده در موارد مختلف تعامل خواهند داشت. ادموند کینگ، رئیس AA در بیانیه ای گفت: جاده ها و تغییر شرایط آب و هوایی. با این حال، جایزه نهایی، از نظر نجات جان هزاران نفر و بهبود تحرک سالمندان و افراد کم تحرک، ارزش پیگیری دارد.
گذشته از تهیه پیشنویس قانونی برای تضمین ایمنی فناوریهای مستقل، بریتانیا میخواهد از بازار در حال ظهور خودروهای AV استفاده کند که ارزش آن حدود 50 میلیارد دلار است و تخمین میزند که میتواند 38000 شغل جدید ایجاد کند. از مجموع مبلغ سرمایه گذاری، حدود 24 میلیون دلار برای کمک به شروع خدمات تجاری خودران، مانند تحویل خودکار خواربار فروشی یا پرواز های شاتل در فرودگاه ها استفاده خواهد شد. 7 میلیون دلار دیگر برای تحقیقات بیشتر بازار و حمایت از تجاری سازی اختصاص داده خواهد شد.
وزیر وزارت حمل و نقل گفت: “ما می خواهیم بریتانیا در خط مقدم توسعه و استفاده از این فناوری خارق العاده باشد و به همین دلیل است که ما میلیون ها دلار در تحقیقات حیاتی در زمینه ایمنی سرمایه گذاری می کنیم و قوانینی را تنظیم می کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که مزایای کاملی را که این فناوری وعده می دهد به دست می آوریم.” (منشی گرانت شاپس در بیانیه ای)
دولت گفت وسایل نقلیه خودران که میتوانند خودشان در بزرگراهها رانندگی کنند، میتوانند ظرف سال آینده برای رانندگانی که گواهینامه رانندگی معتبر دارند، خریداری کنند. در حالی که تسلا برخی از خودروهای پرفروش در بریتانیا هستند، قوانین فعلی به رانندگان بریتانیایی اجازه نمیدهد تا نسخه آزمایشی کامل خودران تسلا، سیستم پیشرفته کمک راننده آن (ADAS) را که با انواع عملکردهای رانندگی خودکار ارائه میشود، امتحان کنند. قانون جدید نه تنها می تواند راه را برای حمل و نقل عمومی، حمل و نقل عمومی، بلکه برای خودروهای مجهز به سطوح بالاتر ADAS نیز باز کند.
تالیف:
فروشگاه اینترنتی آ.اس.پ (اقتباس از مقالهای از TechCrunch)
در صورت استفاده از این مقاله، نام و آدرس فروشگاه اینترنتی آ.اس.پ را به عنوان منبع ذکر کنید.