برترین موتور جستجو هوش مصنوعی

هوش مصنوعی مولد جستجوی آنلاین را متحول کرده است و نسل جدیدی از موتور های جستجو هوش مصنوعی را معرفی می کند که به جای لیست معمولی به سؤالات با مروری کوتاه پاسخ می دهند. رهبران صنعتی مانند گوگل و بینگ به سرعت هوش مصنوعی را در پلتفرم های خود ادغام می کنند و تلاش می کنند تا با ستاره های در حال ظهور مانند Perplexity و You.com همگام شوند. اما پتانسیل کامل موتور های جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی هنوز در حال آشکار شدن است و هم نویدبخش و هم خطرات جدی دارد.
موتور جستجو هوش مصنوعی چیست؟
موتور جستجو هوش مصنوعی از هوش مصنوعی (به طور خاص، روشهایی مانند پردازش زبان طبیعی (NLP) و یادگیری ماشینی) برای تفسیر بهتر زمینه و درک هدف کاربر در پشت هر جستوجو با هدف ارائه نتایج مرتبطتر استفاده میکنند. در عمل، به نظر میرسد که خلاصهای مختصر و به زبان ساده از اطلاعات جمعآوریشده از سرتاسر وب، علاوه بر نشان دادن کاربران به وبسایتهای مختلف، ایجاد میشود.
جردن استیونز، مشاور بازاریابی دیجیتال می گوید: «این به شما پیوندهایی در یک صفحه نمی دهد. “این یک پاسخ به شما می دهد.”
موتور جستجو هوش مصنوعی شبیه چت رباتهای هوش مصنوعی هستند: آنها مکالمهای هستند و میتوانند به سؤالات روان و شبیه انسان پاسخ دهند. اما برخلاف بسیاری از رباتهای گفتگو، موتور های جستجوی هوش مصنوعی به اینترنت دسترسی بیدرنگ دارند و به آنها اجازه میدهد اطلاعات جامعتر و روان تری ارائه دهند. این آنها را به عنوان یک رقیب نه تنها برای مدیران فعلی، بلکه برای چت ربات های محبوب مانند ChatGPT قرار می دهد.
معرفی برترین موتور های جستجو هوش مصنوعی
موتور جستجو گوگل
گوگل محبوب ترین موتور جستجو هوش مصنوعی در جهان است که حدود 90 درصد از بازار جستجو را در اختیار دارد. این شرکت بازسازی سایت خود را در سال 2023 آغاز کرد و از آن زمان هوش مصنوعی را با استفاده از مدل Gemini خود تقریباً در هر بخش از فرآیند جستجوی خود پیاده سازی کرده است. مرورهای هوش مصنوعی Google خلاصهای از چندین نتیجه جستجوی برتر در صفحه ایجاد شده توسط هوش مصنوعی را ارائه میکند و به کاربران یک حس کلی از پاسخ به درخواست خود را به همراه پیوندهایی به منابع برای اطلاعات بیشتر ارائه میدهد. و ابزار برنامهریزی Google میتواند هر چیزی از برنامه غذایی گرفته تا برنامه سفر تعطیلات را بر اساس یک درخواست ایجاد کند. حتی از Gemini برای پر کردن و سازماندهی نتایج جستجوی کاربران در صفحه استفاده می کند.
موتور جستجو بینگ
بینگ دومین موتور جستجوی محبوب پس از گوگل است که تقریباً 4 درصد از کل حجم جستجوی جهانی را به خود اختصاص داده است. بینگ که توسط مایکروسافت توسعه یافته است از مدل زبان بزرگ GPT-4 OpenAI (LLM) پشتیبانی می کند. این پلتفرم علاوه بر قابلیتهای استاندارد جستجوی متنی، صوتی و تصویری خود، دارای ویژگی چت مکالمهای به نام Copilot است که در آن کاربران میتوانند سوالاتی بپرسند و در ازای آن پاسخهای دقیق و انسانمانند، بهعلاوه خط به خط دریافت کنند.
موتور جستجو Perplexity
Perplexity که در سال ۲۰۲۲ راهاندازی شد، خلاصهای از نتایج جستجو را که توسط هوش مصنوعی ایجاد شده است، با پیوندهایی به منابع در پانل در بالا و لیستی از سؤالات بعدی در پایین ارائه میکند. همچنین به کاربران این امکان را می دهد که جستجوی خود را به مجموعه ای خاص از منابع محدود کنند، مانند ویدیوهای YouTube یا پست های Reddit. نسخه رایگان Perplexity روی GPT-3.5 LLM OpenAI و مدل هوش مصنوعی خود اجرا می شود. کاربرانی که به نسخه Pro ارتقاء می دهند می توانند بین چندین مدل دیگر از جمله GPT-4 و Anthropic’s Claude 3 نیز یکی را انتخاب کنند.
موتور جستجو Brave Search
Brave Search نیز یکی از برترین موتور های جستجو هوش مصنوعی که برای کاربران آگاه به حریم خصوصی عرضه می شود، زیرا هیچ اطلاعات شخصی یا سابقه جستجو را جمع آوری نمی کند. مانند بسیاری از موتورهای جستجوی هوش مصنوعی دیگر، Brave Search بینشهای سریع و تولید شده توسط هوش مصنوعی را در پاسخ به هر درخواست زبان طبیعی ارائه میکند، اما برای انجام این کار به موتورهای جستجوی اصلی مانند Google یا Bing متکی نیست. در عوض، این شرکت میگوید که پاسخهایش بر اساس فهرست جستجوی مستقل خودش است.
موتور جستجو You.com
You.com می گوید این اولین موتور جستجویی است که یک LLM رو به مشتری را با دسترسی بلادرنگ به اینترنت ادغام می کند و همچنین اولین موتوری است که قابلیت های چت چندوجهی را در رابط خود معرفی می کند. این پلتفرم بیشتر به عنوان یک دستیار هوش مصنوعی عمل می کند تا یک موتور جستجوی استاندارد، و در چندین «حالت» مختلف ارائه می شود، از هوشمند (برای کارهای سریع مانند جستجوی وب و ایجاد محتوا) تا ایجاد (برای تولید تصویر). همچنین یک حالت خصوصی را ارائه می دهد که در آن فعالیت جستجوی کاربران یا آدرس IP ذخیره نمی شود.
بیشتر بخوانید:
آموزش فعالسازی IPv6 در مودم
موتور جستجو Andi
Andi هم به عنوان موتور جستجو و هم به عنوان چت بات عمل می کند. میتواند به سؤالات کاربران پاسخ دهد، موضوعات پیچیده را توضیح دهد و در وب پیمایش کند، و اطلاعات حاصل از نتایج برتر را برای ارائه بینشهای ایجاد شده توسط هوش مصنوعی (که میتوان با کلیک روی «تولید متن» مشاهده کرد) را ترکیب کرد. کاربران همچنین میتوانند نحوه نمایش پیوندها را توسط پلتفرم سفارشی کنند و بین فهرست، شبکه یا طرحبندی انتخاب کنند. در حالی که Andi دادههای کاربران را جمعآوری میکند، میگوید آنها را با دیگران به اشتراک نمیگذارد. این شرکت همچنین جستجوها را ثبت نمی کند و ردیابی و تبلیغات را مسدود می کند.
موتور جستجو کومو
کومو یکی از موتور های جستجو هوش مصنوعی برتر بدون آگهی است که توسط LLM خودش به نام Sunshine طراحی شده است. می توان آن را روی چهار حالت مختلف تنظیم کرد: Ask، Search، Research و Explore. با Ask، کاربران به هر سؤالی که می پرسند، پاسخ های ایجاد شده توسط هوش مصنوعی را به همراه پیوندهای مرتبط دریافت می کنند. جستجو مانند یک موتور جستجوی معمولی کار می کند و لیستی از پیوندهای مرتبط را ارائه می دهد.
موتور جستجو هوش مصنوعی چگونه کار می کنند؟
موتور جستجو هوش مصنوعی ابتدا با جستجو در سراسر اینترنت، استخراج داده های مفید مانند متن، تصاویر و لینک ها کار می کنند. آنها از الگوریتم های یادگیری ماشین و پردازش زبان طبیعی برای تجزیه و تحلیل بیشتر محتوا و ساختار صفحات وب استفاده می کنند تا بتوانند آنها را عمیق تر درک کنند.
سپس تمام این اطلاعات پردازش، سازماندهی و در یک پایگاه داده ذخیره می شود، جایی که می توان آنها را در طول فرآیند جستجو بازیابی کرد. موتور های جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی به طور مداوم فهرستهای خود را بهروزرسانی و اصلاح میکنند، زیرا از تعاملات کاربر و دادههای جدید یاد میگیرند.
هنگامی که کاربر تایپ می کند، موتور های جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی از مدل های زبان بزرگ برای درک بهتر مقصود کاربر استفاده می کنند و معنای تک تک کلمات و همچنین الگوها و روابط بین آنها را تجزیه و تحلیل می کنند. سپس پرس و جو کاربر را با نتایج جستجوی مربوطه در نمایه های خود مطابقت می دهند، حتی اگر پرس و جو مبهم باشد یا به صورت محاوره ای بیان شده باشد.
با گذشت زمان، برخی از موتور های جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی دادههایی را در مورد تاریخچه جستجوی کاربران، پیوندهایی که روی آنها کلیک کردهاند و سایر معیارها برای ایجاد نمایههای کاربران خاص جمعآوری میکنند. این به آنها امکان می دهد ترجیحات و پاسخ های شخصی تری ارائه دهند.
موتور جستجو هوش مصنوعی همچنین از LLM برای ادغام اطلاعاتی که در سرتاسر وب پیدا میکنند در پاسخهای جامع تولید شده توسط هوش مصنوعی استفاده میکنند. مدل های زبان بزرگ که بر روی مقادیر زیادی از داده های متنی آموزش دیده اند، منطقی ترین کلمه بعدی را بر اساس زمینه ارائه شده توسط کلمات قبلی پیش بینی می کنند و به آنها اجازه می دهد نثر منسجم و از نظر گرامری درستی تولید کنند که بسیار شبیه متن نوشته شده توسط انسان است.
تالیف:
فروشگاه اینترنتی آ.اس.پ (اقتباس از مقالهای از Builtin)
در صورت استفاده از این مقاله، نام و آدرس فروشگاه اینترنتی آ.اس.پ را به عنوان منبع ذکر کنید.