درباره شرکت شاتل چه میدانید؟

گروه فناوری ارتباطات و اطلاعات شاتل یکی از شرکتهای اینترنتی و اپراتور ارتباطات ثابت در ایران است که فعالیت خود را از سال ۱۳۸۱ آغاز کرده و بیش از ۱۵۰۰ نفر در دفتر مرکزی به طور مستقیم مشغول به کار هستند. حدود ۴۰۰ شرکت با نیروی انسانی حدود ۲۵۰۰ نفر نمایندگان رسمی این مجموعه هستند. شرکت شاتل و نمایندگان شاتل در قالب پروانه سراسری ارتباطات ثابت (FCP) ارایه خدمات میکنند.
در این مقاله از سایت آ.اس.پ به این مسئله خواهیم پرداخت که درباره شرکت شاتل چه میدانید؟ تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

خدمات گروه شرکتهای شاتل شامل موارد زیر است:
- اینترنت پرسرعت (ADSL2+ ،VDSL2، PTMP، موبایل دیتا
- تلفن همراه بر روی سیم کارت های شاتل موبایل (4G-4.5G)
- VoD (با نام تجاری نماوا)
- تلفن شاتل در قالب تلفن ثابت
- مکالمه تلفن بینالمللی (صدا روی پروتکل اینترنت VoIP)
- اینترنت پهنباند (Broadband) به صورت پهنای باند بیسیم (Wireless Bandwidth) و از طریق سیم مسی (DSL)
- راهکارهای خاص برقراری ارتباطات نقطه به نقطه یا شبکه خصوصی مجازی (VPN) سازمانها
- میزبانی سرور (Co-Location)
گروه شرکتهای شاتل، جزو اولین ارایهکنندگان خدمات خط دیجیتال مشترک نامتقارن (+ADSL2) در ایران و اولین اپراتور شبکهٔ زیرساخت بیسیم با ظرفیت گیگابیت با مکانشناسی حلقهای (توپولوژی رینگ) بر پایهٔ فناوری ریزموج بر روی فرکانس اختصاصی بهشمار میآید که مجوز سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی را کسب کردهاست.
خدمات اینترنتی
سرویسهای ADSL شاتل در ۸۶۰ مرکز مخابراتی ارائه میشود که از این تعداد حدود ۱۲۰ مرکز در شهر تهران و بقیه در سایر شهرها و استانهای ایران قرار دارد. خدمات اینترنتی در دو نوع اختصاصی (پهنباند) و اشتراکی وجود دارند.
سرویسهای اختصاصی
گروه شرکتهای شاتل سرویسهای اختصاصی یا پهنباند را برای ارتباط سازمانها و شرکتها با شبکه جهانی یا میان نقاط مختلف جغرافیایی و مراکز و دفترهای ایشان ارائه میدهد

سرویسهای اشتراکی
سرویسهای اشتراکی شامل چهار نوع سرویسهای ویژه (ART)، سرویسهای اقتصادی (Eco)، سرویسهای اقتصادی اداری (Eco-Office) و سرویسهای اقتصادی (Eco-Light) است. این سرویسها در میزان ضریب اشتراک، محدودیت ترافیک ماهیانه و پوشش دهی مراکز مخابراتی متفاوت هستند. سرویسهای اشتراکی مطابق قرارداد بین این شرکت و مشترکین با حداکثر سرعت دریافت و ارسال دادهها ارائه و بسته به شرایط خط مشترک راهاندازی میشود.
ضریب به اشتراکگذاری
سیاست شاتل در خصوص ضریب اشتراک سرویسهای ارائه شده مطابق مصوبه جلسه ۱۵۲ کمیسیون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات، با ضریب اشتراک یک به هشت میباشد. در وبسایت این شرکت در عین حال عنوان شده «برای سرویسهای نامحدود یا در ساعات مصرف رایگان»، استفاده از ابزارهای به اشتراکگذاری فایل به صورت پیوسته و مصرف بیرویه که باعث تحت فشار قرار گرفتن دیگر کاربران شود، به صورت خودکار و تدریجی باعث کاهش ضریب به اشتراکگذاری و کیفیت سرویس وی خواهد شد.
برای سرویسهای ویژه (ART) ارائه شده توسط این شرکت تا پیش از شهریور ماه ۱۳۸۹ محدودیت حجمی بارگیری مشخص شده بود اما پس از آن، ترافیک این سرویسها به «نامحدود» تغییر یافت.
بیشتر بخوانید:
تحلیل تفاوت کیفیت کیف ایرانی و خارجی
انتقاد از مخابرات
این شرکت در مواردی از نحوه تعامل شرکت مخابرات ایران در خصوص تعهدات خود در قبال شرکتهای خصوصی انتقاد داشتهاست و گاه از برخوردهای انجام شده به عنوان کارشکنیهای نام بردهاست. غالب این انتقادها در زمینه رانژه نکردن خطوط، در اختیار قرار ندادن امکانات پسیو و اکتیو مطرح شدهاست. در اردیبهشت ۱۳۹۹ شرکت شاتل مدعی شد سرمایهگذاری چند صد میلیارد تومانی برای ارایهی سرویس VDSL انجام شده اما شرکت مخابرات مانع از انجام کار شده است.
انتقاد از شاتل
در پی انتشار خبری در وبسایت شاتل به نقل از عضو هیئت مدیره آن شرکت، مبنی بر تمایل ۴۱درصد از کاربران همراه اول به مهاجرت به سمت سایر اپراتورها، اپراتور اول تلفن همراه کشور اعلام کرد یقیناً این ادعا نادرست بوده و با نتایج نظرسنجیهای متعدد صورت گرفته مغایر است.
پوشش خدمات و نمایندگیها

واحد امور مشترکین شرکت شاتل واقع در دفتر مرکزی
دفتر مرکزی شاتل در تهران قرار دارد. شاتل، چهار شرکت زیرمجموعه در شهرهای اصفهان، کاشان، کرج و تبریز دارد.[چهار دفتر ستادی شرکت شاتل و حدود۴۰۰ نمایندهٔ رسمی آن در کشور ارایهٔ خدمات می کنند. و در برخی استانها از جمله مازندران با پروژههای مشارکتی با مخابراتهای استانی به پوشش استانی اقدام کردهاست
تالیف:
فروشگاه اینترنتی آ.اس.پ (اقتباس از مقالهای از ویکی پدیا)
در صورت استفاده از این مقاله، نام و آدرس فروشگاه اینترنتی آ.اس.پ را به عنوان منبع ذکر کنید.